2016. nov 18.

Legendás állatok és megfigyelésük - filmkritika

írta: frími
Legendás állatok és megfigyelésük - filmkritika

Harry Potter előzmény ide vagy oda, még szerencse, hogy általában nem címek alapján választunk filmeket. Az angol még kacifántosabb, mint a magyar, közös jellemzőjük, hogy alig lehet egy szuszra kimondani őket. Persze tudjuk, hogy J.K Rowling eredetileg fiktív tankönyvként jelentette meg az újabb mágikus kiadványt, álnéven, ahhoz meg illik ez a kissé magasztos tudományosság. De bizton számíthatott arra, hogy ha újra elmerül a varázslótanonc birodalmában, az Hollywoodban azonnal kicsapja a biztosítékot. A Warner fejeseinek szemében megvillantak a pénzkötegek, a kezeik izzadni kezdtek, a fantáziájuk beindult, Rowling meg hülye lett volna tiltakozni, sőt még arra is vállalkozott, hogy maga írja meg a forgatókönyvet. Na igen, nem könnyű szabadulni a nyomás alól és elengedni azt a gyereket, amely megalapozta a hírnevet és egy életre meghatározta az alkotói sorsot is. Rowling ugyancsak álnéven próbálkozott felnőtt irodalommal, pontosabban krimikkel, még mielőtt valaki valami Lakatos Levente-féle erotikus féregnyúlványra asszociálna. Nem sikertelen ez a vonal sem, de az írónőt mégis visszahúzta a szíve a kiindulóponthoz. Így aztán írt egy Harry Potter nélküli Harry Potter könyvet, arról az időszakról, amikor kezdődött a varázslat és amikor a pálcikás suhanc még tervben sem fogant meg. És írhatja egy ideig, mert a Warner a varázsgömbjében látja a pénzt és a csillogást, ezért már elkötelezte magát a további epizódokra. Nem volt nagy merészség előre inni a medve bőrére, mert a Harry Potter előzmény gyanúsan megmozgatja a piacot és a pénztárcákat.

legendas_1.jpg

A Legendás állatok és megfigyelésük semmilyen értelemben nem akar szakítani a jól felépített márkanévvel. Annyira, hogy a rendező sem most ismerkedett Potter világával. David Yates az utolsó négy epizódért volt felelős és mivel meg voltak elégedve vele, sőt a könyv rajongói sem tartottak ülősztrájkokat, hogy micsoda kontárra bízták a kedvencük filmes fellépését, maradhatott az újabb küldetésre is. És valószínűleg a későbbiekben sem lesz munkanélküli a már említett folytatások ígérete miatt. Yates pedig vélhetően nem fogja telesírni a párnáját, hisz biztos meló, biztos pénz, nem is kell ennél több. Különben is mióta elvesztette Pottert, elég szerényen muzsikált azzal a Tarzan legendájával, amit ugyan meg lehetett nézni egy nagy adag popcorn társaságában, de a vetítés végeztével minden kockája a feledés gyors homályába borult, mintha két óráig a fehér vásznat bámultuk volna. Az aranytojást tojó tyúk és kakas tehát összeálltak, már csak az volt a kérdés, hogy meg akarnak –e szólítani olyanokat, akiket eddig hidegen hagyott a fekete mágia, vagy mennek a jól kitaposott ösvényen a törzsközönségre bazírozva, a többi meg vagy becsatlakozik, vagy végérvényesen lemond a kalandokról. Nos, Yates és Rowling nem sokat kockázattak, nem vittek végbe sem forradalmat, sem langyos lázadást, maradtak a szépen elültetett magvaknál, de azt sem lehet mondani, hogy indokolatlanul vagy feleslegesen forszírozták volna az előzmény történetet.

legendas_2.jpg

Látványdzsumbuj és állatkerti körutazás. Ezek lehetnének a hívószavak a Harry Potter nélküli Harry Potterhez. Nincs is ebben semmi különleges, hiszen ha valamiben kulcspozíciót foglal el a varázslás, akkor előbb-utóbb biztosan befigyel az ehhez szükséges meghosszabbított hurkapálcika és eljönnek azok a trükkök, amelyek hála a CGI meglehetősen professzionális működésének, egészen pofásra sikeredtek. Rowling nem is nyúzza sokat a türelmünket, viszonylag okosan meghatározva a csapásirányokat és ügyesen bemutatva a főbb karaktereket, hamar belelendül a mókába. Kezdetét veheti a cirkusz, amelyben néha olyan érzésünk van, mintha a Jumanji és a Jurrasic Park Harry Potter világához igazodó keresztmetszetét látnánk, rengeteg érdekesnek tűnő állatkával, vagy annak látszó szőrpamaccsal. Ezek olykor úgy festenek, mintha most pattantak volna ki a négy éves Pötyike ágyából, ahol addig plüss formában azt a feladatukat teljesítették, hogy vigyázzák a kislány csodálatos álmait. A nagy „Boogie Woogie Wonderland” közepén azonban többször belénk hasít a gondolat, hogy a hókuszpókusz elnyomja a történetet, vészesen rátelepszik a karakterekre és lehet, hogy tátva marad a szánk, de közben kissé üres az agyunk. Ennek csúcspontja az utolsó félóra, amikor már olyan szinten gyöngyözik a tekintetünk a villódzó tűzijátéktól, hogy a teremből kifelé jövet azon sem csodálkoztunk, hogy kettős látásunk van.

legendas_3.jpg

Azért is pótcselekvés ez a vidámparki mértéktelenség, mert Rowling olyan karaktereknek ágyaz meg a filmben, akik a maguk nemében érdekesek, kedvesek, szerethetők és szimpatikusak, még akkor is, ha nem éppen a jó oldalon állnak. A főhős és három társa például felöli egy jobban árnyalt és kevésbé együgyű operett szereposztását. Salmander lehetne a félszeg, álmodozónak látszó bonviván, akit kicsaptak ugyan a Roxfortból, de arra nem kapunk magyarázatot, hogy miért. Ezzel az ábrázattal kizárt, hogy rossz fát tett volna a tűzre. Szóval Salmander nagy gondossággal gyűjtögeti be az elszabadult állatkáit, miközben súlyos titkokat őriz. Aztán ott van a primadonna jelölt, a mindenbe belekotnyeleskedő, kalandot kereső, Porpentina, aki addig futkos a bonvivánja után, hogy szépen lassan elkezd vonzódni hozzá, amit később majd lehet tovább fodrozni. És persze ha már operett, lennie kell egy táncos komikusnak, aki elsüti a tréfáit és akin lehet akár nevetni is. Ezt kívánná megtestesíteni az a Jacob Kowalsky, akinek minden álma, hogy pékséget nyisson, csak egyelőre kevés hozzá a pénze és a szerencséje. Kowalski roppant meggyőző figura, mert nem az a szépfiú, kicsit túlsúlyos, kicsit mulya, kicsit lúzer, mégis Rowling jóvoltából a csetlés-botlásai végtelenül emberiek és ezért is könnyű azonosulni vele, hiszen egy kicsit mindenki magára ismerhet benne. A szubrett szerepét pedig Porpentina nővére, Queenie viszi, aki nem kevésbé habókos, mint Kowalski, csak annyival több nála, hogy képes a gondolatokban olvasni. A Kowalski-Quennie páros egyértelműen a film főnyereménye, mert nemcsak vidám pillanatokat szereznek, hanem olyan érzelmes romantikáról gondoskodnak, ami bőven a jó ízlés határain belül mozog.

legendas_4.jpg

A negatív, vagy ellentmondásos karakterek már nem ilyen átütők, mert nem igazán tudnak a fekete és fehér elosztáson túlterjeszkedni, ha vannak is árnyalataik, kevésbé hangsúlyosak. Azt nem lehet elvitatni sem Rowling-tól, sem Yates-től, hogy sodró lendülettel, dinamikusan, üresjáratokat nélkülözően mesélnek, még a mellékágak sem tűnnek felejthetőnek, vagy hanyagolhatónak. Eddie Redmayne hozza azt, amit tud, nem tehetségtelen a gyerek, azonban a szégyenlősségére és a félszegségére olykor irritálóan rájátszik. Azt sem értjük, hogyan tudja egy majdnem két és fél órás filmben végig félrebillentve tartani a fejét. Normális esetben biztos, hogy izomgörcsöt kapna a nyakunk hasonló mutatványoktól. Colin Farrell-re már ráférne egy kiadós kasszasiker, mert az utóbbi időben csak kínos buktákhoz adta a nevét. Farrell sem rossz, de azért nem esünk le a székről az alakítását látva. Katherine Waterston ideális Porpentina, Waterston finoman játszik, az aggódása éppen olyan hiteles, mint a vakmerősége és a bátorsága. A két gyöngyszem azonban kétségtelenül Dan Fogler Kowalskiként és Alison Sudol Quennieként. A közöttük lévő izzás tapintható, Fogler nagyszerűen érzi a humort, Sudol szemei pedig nemcsak játékosságról árulkodnak, hanem érzelmekről is. Johnny Depp itt volt, körülnézett a díszletek között, bejárta a helyszíneket, aztán találkozunk vele legközelebb.

legendas_5.jpg

A Legendás állatok ás megfigyelésük nagy erénye az aranyos karakterek és a meggyőző ütemben és ritmusban kibontakozó cselekményvezetés mellett a jól eltalált humor, ami kissé lazábbá és lezserebbé teszi a néhol komornak és sötétnek tetsző összképet. Vélhetően J.K. Rowling, David Yates és persze a stúdió sem bánják meg, hogy újra befogták a Potter lovat, igaz Potter nélkül, mert a pénzverdéjük kellemes szórakozás nagyobb meglepetések és fordulatok nélkül. Az biztos, hogy a vérbeli Potter hívek, vagy függők már a vetítés után számolják majd a napokat, hogy mikor találkozhatnak a soron következő epizóddal. Azonban arról már nem vagyunk teljes mértékben meggyőződve, hogy újabb delikvensek csatlakoznak a film hatására az eddigi, kicsinek amúgy sem mondható rajongótáborhoz. Ahhoz picit kevésnek tűnik a látványdzsumbuj és az állatkert.

7/10        

Szólj hozzá

kritika film amerikai angol fantasy J.K. Rowling Johnny Depp Colin Farrell Eddie Redmayne Katherine Waterston David Yates Legendás állatok és megfigyelésük Fantastic Beasts and Where to Find Them Dan Fogler Alison Sudol