2016. máj 31.

Csontok és skalpok - filmkritika

írta: frími
Csontok és skalpok - filmkritika

Vannak olyan hibridek az életben, amelyek minimum hascsikarást okoznak. Egy rántotta-tejbegríz kombó bélcsatorna tisztítónak pompásan megfelel, más egyébre alkalmatlannak látszik. A filmes műfajok keverésénél is előfordulnak furcsaságok, amikor például Jane Austen örökbecsűjét a Büszkeség és balítéletet rágták a zombik, forgattuk a szemeinket, nem csoda, szemétdombra való termék lett belőle és persze abból is, ahogyan a történelem óriáskerekein vámpírok lógtak fejjel lefelé az Abraham Lincoln a vámpírvadászban. A Csontok és skalpok ebből a szempontból egy hatalmas negatív hendikeppel indul, mert itt meg a western egy időben csúcsra futatott, most már csak időként előrángatott zsánerét bolondítják a mindig divatosnak kikiáltott, éppen ezért számtalan sérülést és mély sebet szenvedett horror témájával. S. Craig Zahler rendező-forgatókönyvíró nagy mágus, összehozta a tüzet és a vizet egy menetre, csak azzal nem számolt közben, hogy ezek bizony nincsenek jó hatással egymásra, néha még ki is oltják a másikat, ha olyan kedvük és formájuk van. A Csontok és skalpok ettől válik olyan felemás élménnyé, amelyre egy-két ritka gusztustalan és gyomorforgató jelenete miatt muszáj visszaemlékezni, miközben ennél több is ott ragadt abban a lehetőségben, amit Zahler talán tapasztalatai hiánya következtében képtelen volt száz százalékosan kiaknázni.

csontok1.jpg

Ha már vadnyugat, akkor olyan filmek ugranak be szinte gondolkodás nélkül, mint A hét mesterlövész, a Délidő vagy éppen néhány Sergio Leone klasszikus, élükön a Volt egyszer egy vadnyugattal. Zahler is valami ilyesmit próbál elénk pakolni egy álmos kisvárossal, ahol az átlagember marhacsordák hajkurászásából tengődik, az asszonyok és a gyerekek pedig vigyáznak a portára, amíg a családfő távol van. Ebbe az édes kis nihilbe csap bele a ménkű, amikor kannibál barlanglakók egy éhes csoportja néhányukat elrabolja, zsákmányszerzés gyanánt. Több sem kell a város seriffjének, Franklin Huntnak arra, hogy három társával egyetemben, útra keljen a megmentésük érdekében. Az alapszituáció tehát világos, mint a nap: az egyik oldalon a mesterlövészek, a törvény embere, a helyettese, az egyik elrabolt asszony férje és egy meglehetősen furcsa kívülálló, míg velük szemben egy olyan kultúra, ami távol áll az emberi civilizációtól, akik a maguk által kreált szabályok szerint élnek és nagyon nem szeretik, ha ezt megzavarják, azt meg pláne nem, ha gyarmatosítani akarják. A feladat és a küldetés azért sem egyszerű, mert akár végzetes is lehet, hiszen a fegyverforgatóknak olyan terepre kell menniük, amely ismeretlen számukra, ahol nincsenek otthon és ahol könnyen meglephetik őket olyan gyilkolási módszerekkel, amelyekre nincsenek felkészülve, de figyelmeztetések formájában kapnak rá célzásokat.

csontok_4.jpg

Zahler tulajdonképpen hiba nélkül festi meg a környezetet, a seriff irodájától a kocsmáig bezárólag, ahol éppen nincs túl sok vendég, hiszen a városka lakóinak többsége most hajtotta ki a marhákat. A hangulat és a miliő szempontjából telitalálat az ivóhely zongoristája, aki alszik a hangszerén és csak akkor hajlandó játszani, ha valaki itatja és pénz dobál a perselyébe. Az atmoszféra ábrázolása sem hagy sok kívánnivalót maga után, hiszen ezen a helyen az idegen gyanús és a seriff már az első, a városka nyugalmának megzavarására alkalmas jelre ugrik, hogy leellenőrizze nincsen –e valamifajta veszélynek kitéve a territóriuma. Az expozíció tehát ráérős, poroszkáló, ahol minden mozdulatnak és szónak jelentősége van, sőt még a légy is könnyedén célkeresztbe kerülhet, ha rosszul vagy túl nagy zajjal zümmög. A rendező-forgatókönyvíró a későbbiek során sem kapkod, komótosan indítja meg a főhőseit az útra. Ez a lassú, néhol vontatott, néhol kissé merev történetmesélési tempó arra ad tágabb teret, hogy részletesen bemutassa a főbb karaktereket, a köztük kibontakozó viszonyrendszereket, ha már az eseményekkel a film második feléig viszonylag csínján bánik.

csontok_2.jpg

A rendező nem állítja feje tetejére azokat a személyiségjegyeket, vagy jellemvonásokat, amiket a műfaji besorolás egyik fele, vagyis a western megkíván. A seriff kemény, mint a teknőspáncél, racionális és megfontolt, nem igazán enged beleszólást abba, amit eltervez, megy a saját feje után és elvárja, hogy a többiek is kövessék ebben. Az elrabolt asszony férje az érintett fél jogán tarthat velük, még úgyis, hogy a törvény embere tudja, sok baja lesz vele, merthogy a férfi megsérült, csak mankóval képes járni. A férj csonka egészségügyi állapotából adódhatnának szikrázó konfliktusok, amiket azonban Zahler kihagy, mert cicaharccá szelídíti azokat, amelyekben a józan ész győzedelmeskedik. A seriff öreg janicsárjának be nem áll a szája, végig kommentálja az utat, mint egy vadnyugati krónikás, ami nem szokatlan járulék, az már egy kicsit zavaró, hogy ugyan vannak aranyköpései, de többségében a zagyva, időhúzó töltelékmondatok kerülnek fókuszba, amiknek se eleje, se vége, közepe pedig végképp nincsen. És végül van még egy magányos kóbor lovag, akinek se kutyája, se macskája, pusztán a lelkiismeret-furdalása miatt tartott velük. Nincsenek köztük tehát vérre menő párviadalok, így sokszor elmarad a feszültség, az izgalom, amit Zahler olykor teljesen megmagyarázhatatlan és irracionális fordulatokkal helyettesít.

csontok_3.jpg

A horrorisztikus elemek a mozi második harmadában várnak ránk, néhol olyan mészárszékkel, ahol nem csak a húst szeletelik, hanem minden mást is. Ezek a falfehérre pingált, tangás barlanglakók azonban még félig sincsenek kidolgozva. Arra van egy sovány utalás, hogy miért kezdik el a hentes üzletüket, de ez vajmi kevésnek tűnik motiváció gyanánt. Zahler ezen a ponton gondolja azt, hogyha belez, gusztustalankodik, vérontásba forgatja a filmjét azzal megspórolja, hogy életet, célokat, egyéniséget leheljen abba az ellenségbe, aki most mindössze az elpusztítandó, megsemmisíteni kívánt rusnya, emberhúst zabáló ördög, akit még arra sem szabad méltatni, hogy rászoktassák a vega életmódra. Zahler koncepciója totálisan félrecsúszik, mert nem ijesztgetni, vagy rémisztgetni akar, hanem kíméletlenül arcunkba dörgöl egy dögtelepi körsétát, ahol a jóízlésű kíváncsiskodó inkább eltakarja a szemét, semmint premier plánban bámulja az esztelen és felesleges belezést.

Kurt Russell ugyanolyan, mint az év elején az Aljas nyolcasban, még a küllemét sem kellett megváltoztatnia lényegesen hozzá. Rigorózus, kimért, szigorú, ha cselekedni kell, helyén van az esze és a szíve, mindent összevetve szerethető figura, akit Russell kellő magabiztossággal és szakmai fölénnyel tesz a vászonra. Patrick Wilson karizmája ezt a szerepet inkább tutyimutyivá, mint hőssé alakítja, a színész nem mindig találja el a karaktere alaphangját. Richard Jenkins a Csontok és skalpok legfényesebb pontja. A mindig beszélő, de végletekig hűséges helyettes figuráját rá öntötték, sok színben és készségben tündököl, nem lazsálja el a vén csatalovat, Russellel pedig összeszokott párost alkotnak. Matthew Fox egy olyan szerepet kapott a különc mesterlövészben, amit ha a rendező jól megír, kellőképpen kibont, hatalmas lehetőséghez juttatja a színészt. Mivel ez elmaradt Fox is olykor féloldalas, miközben haragudni nem lehet rá, mert igyekezetben nincs nála hiány. Az egyetlen jelentősebb női szerepben Lili Simmons veszi fel a küzdelmet a férfiakkal, sokszor eredmény nélkül, hiszen őt sem kényezteti el Zahler. Így marad a csodás külalakja és a csábos mosolya, mint fegyvertény.

csontok_5.jpg

A Csontok és skalpoknak sem tett jót a műfaji mix. S. Craig Zahler jócskán többet, jobbat ad westernként, mint horrorban, mert ott öncélúbb az erőszak terén, mint egy pornó a szex mezején. Ha ügyesebben kezében tartotta volna a direktori pálcát, jobban kezeli a ritmus szekciót, nem kolbászolnának a jelenetei olykor a végtelenbe és a végét céltudatosabban helyre pofozza, egy különleges darabbal gazdagodnánk, ami fű alatt akár a kultstátuszig menetelhetne. Így csak egy nézhető sertéstelepi feldolgozófilm lett belőle, amiben a western hangulat klasszikusokat idéz, minden más erős középszert. Beleértve a vértócsákat is.

6/10        

Szólj hozzá

kritika film horror western amerikai dráma Matthew Fox Kurt Russell Lili Simmons Richard Jenkins Patrick Wilson Bone Tomahawk S. Craig Zahler Csontok és skalpok